Położenie

Dzielnice
Wola
Osiedla
Mirów

Informacje

Dodaj treść

Po jej nieparzystej stronie pod koniec XIX w. powstała stacja towarowa Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej.

Ciekawostki

Powstała w 1770 jako droga biegnąca wzdłuż wału, którą uregulowano w 1825. W 1875 została drogą na miejscu wałów miejskich i fosy. Wokół ciągnęły się sady i pola, ale szybko nieparzysta strona zajęta została pod tory kolei towarowej. Przy Srebrnej wzniesiono 3 budynki dla kolejarzy z czerwonej cegły, a teren ogrodzono murem. Po drugiej stronie stanęły domy robotnicze, nieco dalej kamienice, na rogu ze Srebrną zbudowano fabrykę metalurgiczną Bormana i Szwede. Ulicę wybrukowano kamieniem polnym, od 1930 roku jeżdżą nią tramwaje. W czasie II wojny poważnie ucierpiała. Po wojnie uruchomiono stację Warszawa Główna, a w 1961 zlikwidowano stację towarową. W 1964 ulicę znacznie poszerzono.

Stan obecny:

Nr 1: Dworzec Warszawa Główna. W 1946 stanął tu prowizoryczny budynek z kasami i bufetami i poczekalnią. Powstał w 1961 zamiast stacji towarowej, działał prężnie do 1975, ale jeszcze w 1996 odjeżdżały stąd pociągi do Warki i Radomia. Dziś mieści się tu Muzeum Kolejnictwa od 1972.

Nr 22: Dom Towarowy JUPITER.

Nr 25a: Centrala Powszechnego Banku Kredytowego. Powstała na resztkach budynków Zakładów Wytwórczych Lamp Elektrycznych „POLAM” im. Róży Luksemburg zbudowanych w 1947-9. Na pocz. Lat ’90 zakład zbankrutował. W 1999 biuro proj. APA Wojciechowski zaprojektowało budynek dla PBK, włączając w budowlę resztki zakładów lampowych. Bank ma 8 pięter, do 3-ciego sięgały zakłady Róży Luksemburg.
Stołówka dla pracowników Zakładów Lampowych. Dziś mieści się tu oddział banku PBK.

Nr 28: Biuro Udostępniania i Archiwizacji Dokumentów IPN. Budynek powstał po wojnie dla Robotniczej Spółdzielni Wydawniczej RUCH, ale w 2001 umieszczono tu biuro, gdzie można składać wnioski o udostępnienie tajnych akt.

Nr 33: Salon Samochodowy Zakładów Daewoo FSO. Na pocz. XX w. mieściła się tu zajezdnia dorożek konnych, a w 1928 teren kupiła Spółka Naftowa LIMANOWA, gdzie zbudowała jedną z pierwszych w kraju stacji obsługi samochodów. W 1938 działała tu już stacja obsługi Józefa Łepkowskiego AUTO OBSŁUGA S.A. W czasie wojny stacja obsługiwała pojazdy Wehrmachtu. Od 1957 należy do FSO na Żeraniu, a od 1996 do Daewoo.

Brama wjazdowa na bocznicę. Jej fragment znajduje się na trawniku obok torów tramwajowych, u wylotu ul. Srebrnej. Znak Polski Walczącej upamiętnia żołnierzy AK.

Zdjęcia

Dodaj zdjęcie

Komentarze




Komentarze (0)