Orli Lot - miesięcznik krajoznawczy wydawany w latach 1920-1950 w Krakowie. Nazwa ulicy - z racji położenia - powinna mieć coś wspólnego z samolotem szkolno-treningowym PZL-130 Orlik, jednak wstępny projekt maszyny przedstawiono dopiero w 1981 roku. Nazwa jest nieco wcześniejsza, jest więc mało prawdopodobnym, by nadano ją na cześć dopiero projektowanej maszyny (chociaż nazwę Orlik nosi całe osiedle).
Przed wojną planowano na tym terenie zbudować lotnisko międzynarodowe, jednak strefa lotów została zbombardowana w 1939 przez Luftwaffe. Po wojnie lotnisko odbudowano jako sportowe, służące Aeroklubowi Warszawskiemu. W 1971 zapadła decyzja o budowie tu osiedla i w 1976 lotnisko przestało istnieć.
Stan obecny:
Bloki osiedla Gocław-Orlik. Powstały między 1977 a końcem lat 80 wg proj. Tadeusza Mrówczyńskiego. Na budowę osiedla rozpisano konkurs międzynarodowy, w którym brali udział architekci ze stolic państw socjalistycznych. Konkurs, rozstrzygany w 1972 w Kazimierzu, wygrały ekipy z Belgradu, Moskwy i Warszawy (Bogusław Chyliński, Jacek Jedynak, Andrzej Skopiński i Jerzy Skrzypczak). Opracowaniem osiedla na podstawie zwycięskich prac zajął się T. Mrówczyński. Na 225 hektarach lotniska zbudowano 4 części osiedla. W 1977 uzbrojono teren, a pierwsi lokatorzy wprowadzili się w 1979 na teren Orlika. Osiedle przeznaczone jest całościowo dla ok. 40.000 osób.
Data nadania nazwy: 1979.01.31