Jantarowy Szlak - fragment Międzynarodowego Szlaku Dalekobieżnego Pieszego "E-9" na Mierzei Wiślanej z Mikoszewem, Jantarem, Stegną, Sztutowem, Kątami Rybackimi, Przebrnem i Krynicą Morską (polski odcinek całego Szlaku ciągnie się od Świnoujścia, poprzez Koszalin, Hel, Gdańsk, właśnie Mierzeję Wiślaną i dalej przez Elbląg, Frombork oraz Braniewo).
W nawiązaniu do lotniczego charakteru osiedla to szybowiec SZD-41Jantar Standard, oblatany po raz pierwszy 03.10.1973, skonstruowany przez mgr. inż. Władysława Okramusa a później uczestniczący w wielu konkursach lotniczych, m.in. w Mistrzostwach Świata w Waikrie (Austria) w 1974 roku i dwa lata później na takiej samej imprezie w Rayskala (Finlandia). Łącznie zbudowano 159 egzemplarzy, z czego 139 wyeksportowano do 18 krajów w Europie i poza naszym kontynentem.
Przed wojną planowano na tym terenie zbudować lotnisko międzynarodowe, jednak strefa lotów została zbombardowana w 1939 przez Luftwaffe. Po wojnie lotnisko odbudowano jako sportowe, służące Aeroklubowi Warszawskiemu. W 1971 zapadła decyzja o budowie tu osiedla i w 1976 lotnisko przestało istnieć. Ulica powstała pod koniec lat 70 na nowo planowanym osiedlu.
Stan obecny:
Bloki osiedla Gocław-Jantar. Powstały między 1977 a końcem lat 80 wg proj. Tadeusza Mrówczyńskiego. Na budowę osiedla rozpisano konkurs międzynarodowy, w którym brali udział architekci ze stolic państw socjalistycznych. Konkurs, rozstrzygany w 1972 w Kazimierzu, wygrały ekipy z Belgradu, Moskwy i Warszawy (Bogusław Chyliński, Jacek Jedynak, Andrzej Skopiński i Jerzy Skrzypczak). Opracowaniem osiedla na podstawie zwycięskich prac zajął się T. Mrówczyński. Na 225 hektarach lotniska zbudowano 4 części osiedla. W 1977 uzbrojono teren, a pierwsi lokatorzy wprowadzili się w 1979 na teren Orlika. Osiedle przeznaczone jest całościowo dla ok. 40.000 osób.
Data nadania nazwy: 1979.01.31